Forum Vom Falorie forum index Forum Vom Falorie
Vom Falorie: Duitse Herder Trainingscentrum en Gebruikshondenkennel

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

tijdstip eten

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Vom Falorie forum index -> Voeding
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hildevdburg

BerichtGeplaatst: vr feb 03, 2012 7:37 pm    Onderwerp: tijdstip eten Reageer met quote

Ik kom er steeds vaker achter dat Basco's etenstijden niet altijd even praktisch zijn voor mij.
Op dit moment krijgt hij 's morgens na het wandelen en 's avonds na mijn eten. Niks aan de hand zo lijkt het misschien, maar......ik wil nog wel eens bij anderen eten en dan heb ik dus zodra wij de tafel afruimen een hond die geprogrammeerd is op eten en dat duidelijk kan laten blijken af en toe. Daarbij heb ik 's avonds ook nog wel eens een afspraak waarbij hij dus mee moet en ik wil hem toch zeker tot een uur na het eten niet teveel beweging geven.
Kortom, tijd om etenstijd te verplaatsen. Idealiter zou ik de ochtendmaaltijd zo willen laten staan en de avondetenstijd verplaatsen naar voor het naar bed gaan.
Maar ik heb daar 2 vragen over:

1. Is net voor het slapen gaan eten slecht voor een hond? Is zijn nachtrust nog goed dan? Leeuwen eten altijd voor het slapen gaan, mensen klagen vaak van slapen net na het eten. Hoort een hond meer bij de leeuwgroep of bij de mensengroep?

2. Hoe ga ik de etenstijd aanpassen? In 1x, gelijk rigoreus. Of geleidelijk? En als je het geleidelijk doet, moet het dan steeds half uurtje later of steeds minder na mijn avondeten en steeds meer voor het naar bed gaan?

Wie kan helpen?
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vomfalorie
Site Admin

BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2012 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoontedieren he... Laughing
Mijn mening is dat het niet erg is dat de hond voor het slapen nog eten krijgt. Veel honden hebben na het eten savonds toch niets beters te doen dan slapen. Er gebeurt vaak niet veel meer, dus gaan ze lekker liggen snurken.

Je kan het rustig aan doen, maar het gevaar is dat je gaat 'belonen' voor gezeur om eten. Als hij vanaf zijn normale tijdstip onrustig wordt, en je geeft na een half uur evengoed eten, dan beloon je in feite dat gedrag.
Dus pas eten geven als hij volledig rustig is, en niet meer wacht op zijn eten. (hij geeft het op, het eten komt toch niet meer denkt ie)
En als dat na een half uur is, prima, is dat pas na 2 uur, ook goed. Als hij maar leert dat hij geen invloed kan uitoefenen op het krijgen van een bak eten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Forum Vom Falorie forum index -> Voeding Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: